Hopp til innholdet

Fremtiden i vente - eller er den allerede her

Fremtiden i vente - eller er den allerede her

10 millioner utdelte medisindoser, en utrolig milepæl! Takk til våre kunder, takk til vårt fantastiske team og alle som har vært en del av reisen så langt. Det er essensielt at alle har hatt slik ufravikelig tro på visjonen hele veien! Dette er høyt verdsatt ettersom vi har jobbet oss gjennom ulike utfordringer, men alltid med et smil på lur, til tross for at det til tid har føltes uutholdelige.

 

Jeg tenker på alt helsepersonell som bruker Evondos®-tjenesten, og tenker på hvor mange steder det er den kjente stemmen sier: «Det er på tide å ta medisinen din, vennligst trykk på knappen» - på finsk eller på et annet språk, det får meg til å smile. Et noe sjenert smil – men et smil er det. Jeg kunne ikke engang forestille meg et omfang på 10 millioner. Det var alltid en drøm om å vokse seg stor, og være en bemerkelsesverdig aktør i markedet, men 10 millioner - det er et stort tall.

 

“Dette er fremtiden”, jeg hørt dette flere ganger allerede før da jeg holdt en presentasjon om  Evondos®-tjenesten for en direktør for hjemmetjenester i en kommune. Det var 2014, og vi var i ferd med å lansere Evondos® -tjenesten. Da hadde vi allerede formet fremtiden i 7 år - hvis vi begynner å telle fra den dagen jeg startet produktutviklingsstudier ved Universitetet i Åbo, der ideen om Evondos® -tjenesten så dagens lys. På den tiden var det ikke meningen å produsere mer enn en vellykket eksamen, men det viste seg å bli en helt annen historie.

 

Når jeg ser tilbake, føles det som om det var i går da vi hørte kommentaren «dette er fremtiden».

«Dette er fremtiden» betydde da plutselig: «ikke praktisk, ikke nyttig i nær fremtid». Det føltes som et slag i ansiktet. Etter lange timer, endeløse utfordringer og millioner av euro brukt på produktutvikling var vi rastløse, og kunne ikke vente lengre. Feilmedisinering er et stort problem. Helsepersonell bruker mye tid på å telle og dispensere piller - og all den tiden blir tatt fra personer som skal motta pleie og omsorg. «Dette er fremtiden» - det føltes plutselig så ille, vi hadde jo hørt det på utallige møter allerede da Evondos® -tjenesten bare var et laboratoriet forsøk ved universitetet.

 

Timing er avgjørende. Det er ikke tilstrekkelig at jeg, eller vi er klare. Verden må også være klar, og omstendighetene riktige. Vi utviklet teknologi for hjemmetjenesten, som verken hadde blitt sett eller brukt tidligere. Denne teknologien var nødt til å være pålitelig og trygg å bruke. Tillit må opparbeides. Dette krever piloter, rettssaker og diskusjonsmøter – hele pakken. 10 millioner poser forteller at all innsatsen ikke var forgjeves. Jeg mener vi har fortjent tilliten og vår plass i markedet. Og vi vil holde fast ved dette arbeidet og fortsette utviklingen.

 

10 millioner poser har også resultert i hundrevis av avisartikler og forskningsrapporter over hele Norden: Utallige tjenestemottakere har følt forbedret medisinsikkerhet og større selvstendighet i hverdagen. En tjenestemottaker annonserte at Evondos®-tjenesten var det beste som skjedde med ham på lenge, en annen var i stand til å returnere til arbeidet ved bruk av Evondos®-tjenesten. Helsepersonell opplever mindre hastverk og stressende arbeidsdager. En direktør for hjemmetjenesten sa til og med at de ikke kunne ha klart sommeren uten Evondos®-tjenesten på grunn av problemer med rekrutering av helsepersonell, ettersom antallet tjenestemottakere vokste. Jeg er stolt over denne tilbakemeldingen og resultatene - alt vi har fått til allerede nå.

 

Jeg vil uttrykke min takknemlighet til alle ansatte i Evondos. Enda mer vil jeg si takk til alle dere som velger en karriere innen helsetjenesten, tjenestemottakere av Evondos®-tjenesten og våre samarbeidspartnere. Dette er en god start – nå sikter vi til neste milepæl, 100 millioner!

 

Mika Apell er grunnerlegger av Evondos. 

Del artikkel