Eksempler fra kommuner
Evondos’ tjeneste blir brukt i omlag 200 kommuner i Norden, inkludert hovedstedene Oslo, Stockholm og Helsingfors. I Norge er det over 100 kommuner som benytter medisineringsroboter fra Evondos ute i helsetjenesten. Evondos samler hele tiden inn erfaringer og tilbakemeldinger fra våre kunder, som vi igjen videredeler for felles læring. Du kan lese om flere av disse erfaringene i vårt nyhetsbrev.
Åge har en robot på kjøkkenbordet: – Nå kan jeg sove litt lenger
Medisineringsroboter i hjemmetjenesten gir dobbel gevinst: Åge Kristiansen (70) kan sove litt lenger. Og pleierne fra Lillestrøm kommune slipper bruke sin dyrebare tid i kø på morgenen.
Teknologien gir brukerne frihet og selvstendighet
En hjerneblødning gjorde Vidar avhengig av medisiner og kommunal helsehjelp. Takket være en robot for medisinutdeling kan han fremdeles bo for seg selv og gå tur med hunden til søsteren – akkurat når det passer ham.
TIPS & RÅD: Implementering av Evondos® medisineringstjeneste med prosjektleder Marie i Drammen kommune
Marie (27) er utdannet sykepleier, og har jobbet i Drammen kommune i 9 år. Hun har siden 2017 jobbet med implementering og drift av Evondos medisineringsroboter i hjemmetjenesten, og har hatt hovedansvar for et pilotprosjekt med Evondos i kommunen. Vi har tatt en prat med Marie for å lære mer om hvordan de i sone Fjell i Drammen har lykkes med implementering av Evondos medisineringstjeneste. Her er oppsummering av hennes tips;
Roboten forbedrer livskvalitet for rusavhengige
"Når hele livet er fokusert på medisinering, er det ingen tvil om at medisineringsroboter har gjort brukerne mye mer selvstendige. Det har hevet livskvaliteten deres betraktelig", mener vernepleier Merethe Grytdal i enhet for psykisk helse og rus i Tromsø kommune.
Medisineringsroboter i Bydel Alna
Bare i 2019 har bydelen tre ganger måttet øke målene sine for utplassering av automatiske medisindispensere. - Vi er overrasket at det finnes et så stort behov der ute, sier avdelingsleder i Bydel Alna, Viktoria Ingvaldsen. De er fornøyde med at mange brukere nå får medisin til rett tid, kombinert med at de ansatte tenker velferdsteknologi i møte med brukerne.