Hopp til innholdet

Bruk av elektronisk medisineringstøtte innen psykisk helse og rus

Bruk av elektronisk medisineringstøtte innen psykisk helse og rus
UTNYTTER TEKNOLOGI i psykisk helse og rus: Sykepleier Øystein Lorentzen og sykepleier Silje Tangsveen Gangnes, Østre Toten Kommune.
 
 

Elektronisk medisineringsstøtte er godt etablert i hjemmetjenesten, men brukes foreløpig i liten grad i andre deler av helse- og omsorgstjenesten. Nå viser Østre Toten, Suldal og Arendal kommuner at elektronisk medisineringsstøtte også fungerer veldig godt innen psykisk helse og rus.

 

Hvorfor Østre Toten valgte å implementere Evondos

Da Østre Toten kommune tok i bruk Evondos i 2023, var målet å forbedre tjenestene og hverdagen til brukerne. Kommunen ønsket å redusere antall hjemmebesøk, mer tid til andre helserelaterte oppgaver og unngå hyppige relasjonsbrudd. Økonomiske hensyn spilte også inn, da løsningen er kostnadsbesparende over tid.

De hadde samtidig en klar hypotese: At trygg og stabil medisinering gjennom en låst dispenser ville gi økt trygghet, redusert stigmatisering og bedre mestring. I dag har de fem Evondos-dispenserne i aktiv bruk innen psykisk helse og rus.

Positive erfaringer for både brukere og ansatte

Spesialsykepleier Silje Tangsveen Gangnes og sykepleier Øystein Lorentzen forteller at innføringen av Evondos har hatt en tydelig positiv effekt, både for brukerne, pårørende og de ansatte. Han beskriver medisindispenseren som svært brukervennlig og lett å ta i bruk, også for ansatte som ikke har erfaring med lignende teknologi.

 

«Vi merker at det gjør hverdagen enklere for brukerne, og det gir også en trygghet for pårørende. Hos oss er det stor entusiasme rundt bruken av Evondos,» legger Øystein til.

 

I Østre Toten har erfaringene med Evondos vist at medisindispenseren kan fungere svært godt, også for brukere med ulike psykiske lidelser. En bruker med alvorlig schizofreni, har vist seg å mestre løsningen overraskende godt. Med tett, men enkel oppfølging via telefon og fjernpleiesystem, har bruker fått en mer stabil hverdag. En annen bruker med ADHD og rusproblematikk får alle medisinene sine tidlig på morgenen, noe som gir brukeren frihet til å leve et aktivt liv uten å vente på helsepersonell. 

Selv om det har vært noen få negative erfaringer, understreker både Silje og Øystein at de har mest positive erfaringer.

 «Det er ikke noe utfordringer! Hver enkelt er et individ, så det handler om å tilpasse behov ut fra hver bruker. Det er selvfølgelig tilfeller der det ikke fungerer, men man vet ikke før man prøver! Vi ser bare vinn-vinn. Du må se enkeltperson, ikke diagnose, sier Silje».

 

Suldal kommune ønsket en tjeneste som var mer driftsikker og innbruddsikker

Suldal kommune, med sine rundt 4000 innbyggere, har valgt en strukturert og målrettet tilnærming til innføring av Evondos i ROP-tjenesten (Rus og Psykisk helse-tjenesten). I hjemmesykepleien i Suldal kommune brukte de en annen leverandør av elektronisk medisineringsstøtte, men erfaringene har vært varierende. Da ROP-tjenesten skulle velge løsning, ønsket de noe mer robust og tilpasset deres brukergruppe.

 «Da vi i ROP-tjenesten skulle velge, ønsket vi noe som var mer driftssikkert og innbruddsikkert, derfor falt valget på Evondos,» sier Lisbeth Gjøse, samhandlings- og velferdsteknologikoordinator i Suldal kommune. 
 
 
Frigjør tid og reduserer stress, både for brukeren og ansatte

En av brukerne i Suldal kommune, som har mottatt tjenester hele sitt voksne liv, har tidligere hatt store utfordringer med medisinering, særlig knyttet til endringer i dosering og uforutsigbare besøkstider. Etter at brukeren fikk Evondos, har situasjonen endret seg betydelig. Tidligere var det mye venting og usikkerhet rundt medisinutlevering, men nå får brukeren medisinen til rett tid, hver dag. Det har gitt både brukeren og tjenesten en ny ro.

Screenshot 2025-06-26 103328

 

«Vi har hatt den største positive erfaringen med at det er mye mer stabilt i forhold til medisinering,»

Sier Anne Marie Torsteinbø, avdelingsleder for ROP-tjenesten.

 

 

 

Hun understreker at Evondos ikke har erstattet den menneskelige oppfølgingen, men blitt et verdifullt supplement som frigjør tid og reduserer stress, både for brukeren og de ansatte.

En annen bruker, som har rusproblemer og alvorlig somatisk sykdom, har opplevd økt frihet og mindre behov for oppmøte etter at brukeren startet med Evondos. Tilpasninger som reisemodus og justering av varsler, har gjort til at løsningen har blitt godt integrert i hverdagen til brukeren.

 «Det handler om å tilpasse maskinen best mulig, slik at det ikke blir en irritasjon, men et hjelpemiddel som fungerer for begge parter,» sier Anne Marie.

Hun understreker også at systemet har vært enkelt å ta i bruk, selv for ansatte uten teknisk bakgrunn, og at det nå er bred enighet i tjenesten om at Evondos gir merverdi.

Etter gode erfaringer i ROP-tjenesten har også hjemmesykepleien i Suldal kommune valgt å gå over til Evondos. De har avsluttet samarbeidet med sin tidligere leverandør av medisineringsstøtte, og begrunner valget med både teknisk stabilitet og god oppfølging.

«Det er fordi vi har sett hvor lite alarmer Evondos har, og at det er veldig god support og oppfølging fra dere i Evondos-teamet,» sier Lisbeth Gjøse.

 

Tydelig ledelse og raskt gjennomslag i Arendal Kommune

Ett nytt team innen psykiatrisk hjemmesykepleie i Arendal startet med Evondos i 2024. Til tross for innledende skepsis, snudde holdningene raskt, mye takket være ansatte med tidligere erfaring og god forankring i ledelsen.

profilbilde ingvild, arendal kommune

 

Ingvild Jacobsen Rørvik

Virksomhetsleder Psykisk helse og ru

 

«Det at det var godt forankret i ledelsen, gjorde det enklere for meg å introdusere Evondos til de ansatte,» sier Ingvild Jacobsen Rørvik.

Kommunen har tidligere hatt en annen løsning for medisineringsstøtte, men på grunn av legemiddelavvik og lavere sikkerhetsnivå på den andre løsningen, har Arendal valgt å gå helt over til Evondos Anna for å ivareta legemiddelsikkerheten best mulig til brukere som har behov for medisineringsstøtte. 

 «I dag er det stor entusiasme blant de ansatte, og flere ønsker å være ressurspersoner for Evondos – et luksusproblem», sier Rørvik.

 

Frihet og forutsigbarhet for brukerne

For en bruker med vedtak om observert medisininntak har videoløsningen vært en betydelig forbedring. Han slipper nå å vente på helsepersonell før jobb for å få tatt medisinen. I stedet gjennomføres observasjonen via video på Anna-dispenseren, der helsepersonell kan se, veilede og dokumentere inntaket, alt på rundt ett minutt.

 «Brukerne slipper å vente på oss for å få medisinen sin. De opplever frihet og mestring,» sier Rørvik.

 

Breddeimplementering i kommunen

Arendal jobber nå med breddeimplementering og tilbyr medisineringsstøtte som førstevalg ved behov for hjelp til legemiddelhåndtering både i hjemmesykepleien og i psykisk helse og rus. I psykiatrisk hjemmesykepleie har Evondos Anna med videofunksjon allerede vist seg svært nyttig og frigir betydelig tid i de mest hektiske periodene av dagen.

Til sammen har Arendal kommune bestilt over 150  Evondos Anna som vi samarbeider med å breddeimplementere i tjenesten. Til nå har de fått ut 70 dispensere i drift som er fordelt i hjemmesykepleien og i psykisk helse og rus og jobber for tiden i ett høyt tempo med utplasseringer.

 

Vi i Evondos gleder oss til å følge kommunene videre, og til å fortsette det gode samarbeidet på reisen mot en enda bedre hverdag for alle som trenger medisineringsstøtte.

 

 

Del artikkel

Vil du vite mer?

Evondos sin medisinrobot er utviklet for å hjelpe tjenestemottakere med å ta riktig medisin til riktig tid, på en trygg måte i eget hjem.