Hopp over navigasjon

Teknologien gir brukerne frihet og selvstendighet

Blogg, Eksempler fra kommuner, Kundehistorier | 09.06.2022

En hjerneblødning gjorde Vidar avhengig av medisiner og kommunal helsehjelp. Takket være en robot for medisinutdeling kan han fremdeles bo for seg selv og gå tur med hunden til søsteren – akkurat når det passer ham.

– Jeg kaller henne bare «venninnen min», sier Vidar Pedersen om den hvite maskinen som står sentralt plassert på stuebordet. Han har hatt medisineringsrobot fra Evondos i 4–5 år nå og er blitt godt kjent med tjenesten.

Jeg ble jo så glemsk, vet du, glemte å ta tablettene. Men hu der prater til meg, og hu gir seg ikke, fortsetter han, pekende på medisineringsroboten.

På klingende Eidskog-dialekt forteller han om hvordan maskinen også gjerne vekker ham om morgenen.

– Men jeg kan jo gå og legge meg igjen, vet du!

Vidar er nemlig en selvstendig mann. Han lager seg middag selv, og han lufter søsterens hund mens hun er på jobb – akkurat når det passer ham.

SELVSTENDIG: Fast medisinering uten at han er avhengig av å vente på helsepersonell, gir Vidar frihet i hverdagen.

Mange roboter per innbygger

I dag har Vidar besøk av sykepleier Julie Koren Lund. Hun har vært alltid vært interessert i teknologi og har derfor vært en pådriver for at Eidskog nå har 39 medisineringsroboter. Det er en stor andel i en kommune med rundt 6000 innbyggere.

Tidligere tok utkjøring av medisiner mye av tiden min. Robotene fra Evondos gjør at brukerne slipper å vente og at jeg får brukt tiden på andre viktige omsorgsoppgaver, sier Koren Lund.

Eidskog kommune velger ut hvem som skal tilbys medisineringsrobot fra Evondos.

– For brukerne som tar i bruk medisineringsroboten, gir det mye mer forutsigbarhet. Teknologien gir dem frihet og selvstendighet, fortsetter hun.

Julie Koren Lund mener teknologi er en viktig del av løsningen på de utfordringene som helsetjenesten står overfor:

– Vi får stadig flere eldre innbyggere med pleiebehov. Mange av disse trenger hjelp til medisinering. Velferdsteknologi er etter min mening en viktig del av løsningen på denne utfordringen.

 

99,5 % medisiner til riktig tid

– Driftssikkerhet og enkel betjening har vært helt vesentlig for oss i utviklingen av Evondos, sier Anette Landsverk Sæther. Hun er sykepleier og nå teamleder for kundeopplæring og oppfølging hos Evondos.

Robotene fra Evondos har per april 2022 utlevert mer enn 14 millioner medisindoser i Norden. 99,5 % av disse er utlevert til riktig tid.

– Dette viser at løsningen er en god avlastning for hjemmetjenesten, som ikke trenger å bruke mye tid og krefter på utdeling av medisiner, sier Sæther. Brukerne kan i praksis ikke gjøre noe galt. Ikke engang å trekke ut kontakten vil stoppe roboten i å levere ut medisiner til riktig tid. Ved strømbrudd vil nemlig et backupbatteri sørge for driften, samtidig som den kommunale tjenesten blir varslet.

For Vidar er teknologien fra Evondos blitt en god støtte de siste årene. På spørsmål om han synes det er vanskelig med en slik maskin, bryter han ut i en liten latter og sier:

– Vanskelig?! Det er jo bare å trykke på knappen!

Dele artikkelen

commenting

title:
comment:
name:
 

Mer om dette emnet

Evondos er ISO13485-sertifisert

Blogg | 12.01.2023

Møt vår kundekonsulent Kamilla

Ansatthistorier, Blogg, | 25.10.2022

En av menneskene du kan møte om du ringer vår supporttelefon er Kamilla. Her kan du bli litt bedre kjent med henne. Hun er utdannet HMS-rådgiver, og har jobbet med service-yrker i over 10 år. Kamilla kom til Evondos for ½ år siden og har siden blitt en av våre viktigste stemmer utad.

Åge har en robot på kjøkkenbordet: – Nå kan jeg sove litt lenger

Blogg, Eksempler fra kommuner, Kundehistorier | 12.10.2022

Medisineringsroboter i hjemmetjenesten gir dobbel gevinst: Åge Kristiansen (70) kan sove litt lenger. Og pleierne fra Lillestrøm kommune slipper bruke sin dyrebare tid i kø på morgenen.