Hopp over navigasjon

Sarpsborg er kommune nr. 100 som starter med Evondos ® medisineringstjeneste

Blogg, Kundehistorier | Julie Westby | 30.04.2021

Sarpsborg er kommune nr. 100 som starter med Evondos®  medisineringstjeneste 

Kommune nr. 100 som har tatt i bruk Evondos® medisineringstjeneste er Sarpsborg i Viken fylke. Vi har tatt en prat med Mona og Sissel, rådgivere for e-helse, og sykepleier Hege-Kristin i Sarpsborg kommune, for å høre litt mer om hva de tenker om oppstarten, og hvordan det går med Evondos® ute i tjenesten i dag. 

Sarpsborg har lang erfaring med å bruke velferdsteknologi som en del avtjenestetilbudet i kommunen, og har jobbet med medisindispensere siden 2009. De startet med Evondos® medisineringstjeneste sent i 2020, og har nå 35 roboter i bruk. 

Mona innrømmer at Sarpsborg egentlig skulle vært mye tidligere ute med å sette i gang med Evondos®. De ble først kjent med tjenesten i 2015, og så allerede da et stort potensial. Mona forteller at det likevel var endel skepsis knyttet til to punkter; Evondos® E300 var større enn medisindispensernede allerede hadde i bruk, samt ulempen med å måtte introdusere enda ett administrasjonssystem for ansatte. 

«Vi skjønte ikke hvor fantastisk Evondos®var før vi hadde tatt den i bruk. Hvis noen lurer, så synes jeg ikke de skal lure så mye lengre - vi lurte alt for lenge», sier Mona. 

Sissel opplever at administrasjonssystemet fungerer godt og er mye lettere å bruke enn det de tidligere har brukt: så fort de ansatte har fått prøvd det ut og øvd litt, så er de solgt. Størrelsen på roboten har heller ikke vært et problem, slik de først fryktet. 

Hege-Kristin legger til at mulighetene for toveiskommunikasjon med tjenestemottaker er en viktig forskjell fra andre dispenserne de har erfaring med, og et verdifullt verktøy for tjenesten. De bruker funksjonen “Påminnelser om øvrig medisin” til å minne tjenestemottaker om f.eks. å ta medisiner fra dosett, måle blodsukker eller ta laktulose. Meldingsfunksjonen bruker de til å hjelpe tjenestemottakere å huske ting som er viktig for dem i hverdagen, som å ta ut søppel eller spise og drikke. Hege-Kristin legger vekt på at tjenestemottaker alltid må kvittere/svare på at de har lest beskjeden, og mener muligheten til toveiskommunikasjon er nyttig både for ansatte og tjenestemottakere.

På spørsmål om hvem Evondos® passer for, svarer Hege-Kristin at deres erfaring er at om man lurer på om en medisineringsrobot passer foren tjenestemottaker, så er det bare å prøve. Fungerer det ikke er det bare å ta den inn igjen. De har allerede svært mange fornøyde tjenestemottakere som synes at E300 er «Helt Konge!». 

Vi i Evondos® takker teamet i Sarpsborg for en hyggelig prat, og gleder oss til videre samarbeid.

Foto: Mona Elise Kristoffersen og Sissel A Granheim Iversen

Dele artikkelen

Mer om dette emnet

Evondos er ISO13485-sertifisert

Blogg | 12.01.2023

Møt vår kundekonsulent Kamilla

Ansatthistorier, Blogg, | 25.10.2022

En av menneskene du kan møte om du ringer vår supporttelefon er Kamilla. Her kan du bli litt bedre kjent med henne. Hun er utdannet HMS-rådgiver, og har jobbet med service-yrker i over 10 år. Kamilla kom til Evondos for ½ år siden og har siden blitt en av våre viktigste stemmer utad.

Åge har en robot på kjøkkenbordet: – Nå kan jeg sove litt lenger

Blogg, Eksempler fra kommuner, Kundehistorier | 12.10.2022

Medisineringsroboter i hjemmetjenesten gir dobbel gevinst: Åge Kristiansen (70) kan sove litt lenger. Og pleierne fra Lillestrøm kommune slipper bruke sin dyrebare tid i kø på morgenen.